چرا باید دندان عقل را کشید؟

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳0

آیا سال‌های نوجوانی را به یاد می‌آورید که همان‌طور که فکر می‌کردید دردهایتان تمام شده بود، شروع به شنیدن زمزمه‌هایی درباره «دندان عقل» کردید؟ این دندان های آسیا  که در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست ظهور می کنند، اغلب شبیه آخرین تلاش طبیعت برای اضافه کردن یک عامل غیرقابل پیش بینی به زندگی ما به نظر می رسند.

اما چرا آنها را داریم و بهترین زمان برای خداحافظی با این دندان های گاهی دردسرساز چه زمانی است؟ چه درد مبهم ناشی از در آمدن آنها را احساس کنید و چه در حال آماده شدن برای درمان ارتودنسی هستید، درک نکات و نکات مربوط به کشیدن دندان عقل می تواند تفاوت را ایجاد کند.

در ادامه، به توضیح در مورد اینکه چه زمانی و چرا بهتر است این دندان های اسرارآمیز را بکشید و چگونه این فرآیند را به آرامی طی کنید، می پردازیم.

دندان عقل چیست؟

دندان های عقل مجموعه نهایی دندان های آسیا هستند که در گوشه های پشتی دهان شما قرار دارند. به طور معمول، بزرگسالان چهار دندان عقل دارند، یکی در هر گوشه از دهان. آنها معمولاً در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در می آیند، اگرچه برخی از افراد ممکن است هرگز دندان عقل نداشته باشند، یا ممکن است نهفته باقی بمانند (در زیر لثه گیر کرده اند) و به طور کامل ظاهر نشوند.

مشکلات رایج مرتبط با دندان عقل

دندان‌های عقل می‌توانند باعث مشکلات مختلف دندانی شوند، در درجه اول به این دلیل که فک‌های ما اغلب به اندازه کافی بزرگ نیستند که بتوانند این دسته سوم از دندان‌های آسیا را در خود جای دهند. مشکلات رایج عبارتند از:

ضربه: زمانی که دندان عقل نتواند به درستی بیرون بیاید، می تواند در استخوان فک یا لثه گیر کند. دندان های نهفته می توانند باعث درد، تورم و عفونت شوند.

دندان

شلوغی: با بیرون آمدن دندان های عقل، می توانند به دندان های مجاور فشار وارد کنند و باعث تراکم، به هم ریختگی و مشکلات تراز دندن ها شوند.

پوسیدگی و بیماری لثه: دندان عقل در پشت دهان قرار دارد که تمیز کردن آنها را سخت تر می کند. این می تواند منجر به پوسیدگی و بیماری لثه شود.

مقاله مرتبط: همه چیز درباره پوسیدگی دندان

کیست و تومور: در موارد نادر، دندان عقل نهفته می تواند کیست یا تومور ایجاد کند که منجر به آسیب به استخوان فک و سایر دندان ها می شود.

نشانه هایی برای کشیدن دندان عقل

همه دندان های عقل نیاز به کشیدن ندارند. دندانپزشکان معمولاً در صورتی که دندان ها مشکلی ایجاد کنند یا احتمالاً در آینده مشکل ایجاد کنند، کشیدن آن ها را توصیه می کنند. در اینجا برخی از نشانه های رایج برای کشیدن دندان عقل آورده شده است:

درد و ناراحتی: درد مداوم در پشت دهان، یکی از دلایل رایج کشیدن دندان است.

عفونت: عفونت های مکرر بافت لثه اطراف دندان عقل که به نام پِریکورونیت شناخته می شود، اغلب نیاز به کشیدن دارد.

به هم فشردگی: دندان های نهفته ای که فضای کافی برای رویش ندارند یا در جهت اشتباه رشد می کنند باید کشیده شوند.

مسائل شلوغی و تراز کردن: اگر دندان عقل باعث جابجایی، تنگ شدن و شلوغی دندان های دیگر می شود یا احتمال دارد باعث جابجایی و شلوغی دندان ها شود، کشیدن دندان توصیه می شود.

پوسیدگی و بیماری لثه: اگر دندان عقل دارای حفره باشد یا در ایجاد بیماری لثه نقش داشته باشد، ممکن است نیاز به کشیدن باشد.

کیست یا تومور: وجود کیست یا تومور مرتبط با دندان عقل معمولاً نیاز به کشیدن توسط جراحی دارد.

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

زمان بهینه کشیدن دندان عقل به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، مرحله رشد دندان ها و وجود علائم بستگی دارد. در اینجا نگاهی دقیق به این است که چه زمانی بهتر است دندان عقل را بکشید:

در اواخر نوجوانی تا اوایل دهه بیست:

زمان ایده آل: اکثر دندانپزشکان و جراحان دهان، اتفاق نظر دارند که بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی است. در این دوره سنی، ریشه دندان ها به طور کامل تشکیل نشده و استخوان اطراف آن، چگالی کمتری دارد، که کشیدن را آسان‌تر و بهبود را سریع‌تر می‌کند.

اقدام پیشگیرانه: کشیدن دندان عقل در این مرحله می تواند از مشکلات احتمالی قبل از ایجاد آنها جلوگیری کند. کشیدن زودهنگام دندان عقل، خطر عوارضی مانند به هم فشردگی، عفونت و آسیب به دندان های مجاور را کاهش می دهد.

وقتی علائم ظاهر می شوند:

درد و عفونت: اگر در هر سنی درد، تورم یا علائم عفونت را در اطراف دندان عقل خود تجربه کردید، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. کشیدن فوری دندان عقل ممکن است برای کاهش علائم و جلوگیری از عوارض بیشتر، ضروری باشد.

بیماری و حفره لثه: دندان عقلی که به سختی تمیز می شود می تواند منجر به بیماری و حفره لثه شود. در صورت بروز این مسائل، ممکن است بدون توجه به سن، استخراج ضروری باشد.

به دلایل ارتودنسی:

قبل از درمان ارتودنسی: اگر به بریس یا سایر درمان های ارتودنسی نیاز دارید، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی ممکن است کشیدن دندان عقل را توصیه کند تا از شلوغی یا جابجایی دندان ها در طول یا بعد از درمان، جلوگیری شود.

وقتی تحت فشار قرار می گیرد:

دندان نهفته: اگر دندان عقل شما نهفته است و هیچ نشانه ای از رویش مناسب را نشان نمی دهد، دندانپزشک شما ممکن است کشیدن آن را توصیه کند. این امر به ویژه اگر دندان ها باعث درد، کیست یا سایر مشکلات دندانی شوند، صدق می کند

روند کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک روش معمول سرپایی است که معمولا توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام می شود. در اینجا چیزی است که باید انتظار داشت:

مشاوره و ارزیابی: دندانپزشک شما از طریق معاینه بالینی و مطالعات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اسکن سه بعدی، دندان عقل شما را ارزیابی می کند تا موقعیت و وضعیت دندان ها را مشخص کند.

بی حس کردن: این عمل معمولاً با بی حسی موضعی، آرامبخش یا بی حسی عمومی انجام می شود که بستگی به پیچیدگی کشیدن دندان و ترجیح بیمار دارد.

کشیدن: دندانپزشک یا جراح، برشی در بافت لثه ایجاد می کند تا دندان و استخوان نمایان شود. اگر دندان نهفته باشد، ممکن است به بخش هایی خرد شود تا برداشتن آن آسان تر شود. سپس محل تمیز می شود و محل برش بخیه زده می شود.

مراقبت های پس از عمل: بهبودی کامل، معمولاً چند روز طول می کشد. دستورالعمل هایی در مورد نحوه مراقبت از محل دندان کشیده شده، از جمله مدیریت درد، تورم و جلوگیری از عفونت به شما داده خواهد شد. معمولاً در دوره نقاهت اولیه، خوردن غذاهای نرم و پرهیز از فعالیت های شدید فیزیکی مانند ورزش کردن، توصیه می شود.

خطرات و عوارض کشیدن دندان عقل

مانند هر روش جراحی، کشیدن دندان عقل دارای خطراتی است، از جمله:

ایجاد حفره خشک: یک وضعیت دردناک که در آن، لخته خون از محل دندان کشیده شده خارج می شود و استخوان و اعصاب را نمایان می کند.

عفونت: خطر عفونت در محل دندان کشیده شده وجود دارد.

آسیب عصبی: به ندرت، روند کشیدن دندان عقل می تواند باعث آسیب موقت یا دائمی به اعصاب شود و در نتیجه باعث کرخ شدن یا گزگز در زبان، لب پایین یا چانه شود.

– خونریزی:  بعد از کشیدن دندان عقل، خونریزی مداوم می تواند رخ دهد، به خصوص اگر بیمار اختلال خونریزی داشته باشد یا از داروهای خاصی استفاده کند.

نتیجه گیری

کشیدن دندان عقل، یک روش رایج و اغلب ضروری برای پیشگیری یا کاهش مشکلات دندانی است. بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل معمولاً در اواخر نوجوانی تا اوایل دهه بیست است، اما در صورت بروز علائم یا عوارض کشیدن دندان در هر سنی ممکن است ضروری باشد.

معاینات و تصویربرداری منظم دندان می تواند به نظارت بر رشد دندان عقل و تعیین زمان مناسب برای کشیدن دندان کمک کند. اگر درد، تورم یا سایر مسائل مربوط به دندان عقل خود را تجربه کردید، ضروری است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مداخله زودهنگام می تواند از مشکلات شدیدتر جلوگیری کرده و روند بهبودی روان تر را تضمین کند. درک اهمیت و زمان کشیدن دندان عقل می تواند به شما در حفظ سلامت مطلوب دندان و جلوگیری از عوارض غیرضروری کمک کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

شماره تماس

22046628

تمام حقوق متعلق به سرووبیوتیس می باشد. ۱۴۰۲

DESIGNED BY PUZZLE

bt_bb_section_top_section_coverage_image