تفاوت بین کامپوزیت و لمینیت دندان

بهمن ۲۳, ۱۴۰۲0

تفاوت این دو در چیست ؟

یکی از سؤالاتی که اغلب از دندان‌پزشکان زیبایی مطرح می‌شود، مربوط به تفاوت بین لمینت و کامپوزیت دندان است. این دو نوع روکش دندان به‌طور گسترده برای بهبود نقص‌های ظاهری مانند شکستگی، لب‌پریدگی، تغییر رنگ، شکاف‌های بین دندان‌ها و ناهمترازی استفاده می‌شوند. اما کدامیک از این روش‌ها بهتر است؟ برای مقایسه لمینت دندان و کامپوزیت، عواملی مانند جنس، قیمت، ماندگاری، نحوه اجرا، زیبایی و سایر موارد باید مد نظر قرار گیرد.لمینت دندان سرامیکی (porcelain veneer) و کامپوزیت دندان هر دو روشی برای رفع بد رنگی‌ها، ناهنجاری‌های جزئی، پوشاندن فواصل بین دندانی و غیره می‌باشند. این دو روش در تکنیک اجرایی کاملاً از یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین مقاومت آن‌ها در برابر تغییرات ناگهانی دما، فشار و ضربه، رنگ پذیری و غیره متفاوت است. در ادامه، تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت دندان را بررسی می‌کنیم.

تفاوت بین کامپوزیت و لمینیت دندان از لحاظ ظاهری

تراش دادن سطح دندان‌ها، مهم‌ترین تفاوت بین لمینت دندان و کامپوزیت است، که در روش کامپوزیت انجام نمی‌شود. در نتیجه، ظاهر دندان‌ها در روش لمینت طبیعی‌تر است، در حالی که در ونیر کامپوزیت ممکن است دندان‌ها کمی برآمده و دارای بیرون زدگی باشند. همچنین، ونیر پرسلین شفاف‌تر از ونیر کامپوزیت است؛ زیرا ظاهر آن به‌طور دقیق مانند یک شیشه بسیار نازک است.

تفاوت بین کامپوزیت و لمینیت دندان از لحاظ ماندگاری

در بررسی تفاوت بین کامپوزیت ونیر و لمینت، دومین فاکتوری که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، ماندگاری و طول عمر این دو تکنیک در اصلاح طرح لبخند است. دوام و استحکام لمینت سرامیکی به طور قابل توجهی بالاتر از کامپوزیت است و در برابر تغییر رنگ نیز مقاوم‌تر می‌باشد. این مقاومت بالای لمینت به متریال سازنده و روش ساخت آن برمی‌گردد. به طور کلی، طول عمر لمینت دندان با استفاده و مراقبت صحیح تا حدود ۱۰ سال می‌رسد، درحالی که ماندگاری کامپوزیت دندان تقریباً ۵ سال است.

تفاوت بین کامپوزیت و لمینیت دندان از لحاظ رنگ پذیری

هر دو لمینت و کامپوزیت دندان، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را ارائه می‌دهند، اما به طور معمول، لمینت دندان شفاف‌تر از ونیر کامپوزیت است. به عبارت دیگر، لمینت در برابر لکه‌ها مقاوم بوده و رنگ آن تا حد زیادی ثابت می‌ماند، در حالی که ونیر ممکن است مانند دندان‌های طبیعی، با گذشت زمان، لکه‌دار شود و رنگ آن تغییر کند. با این حال، مقاومت بالای لمینت دندانی در برابر تغییر رنگ، نباید بهانه‌ای برای مصرف مواد غذایی رنگزا باشد. در هر صورت، رعایت مراقبت‌های لازم پس از اجرای لمینت بسیار حیاتی است.

تفاوت بین کامپوزیت و لمینیت دندان از لحاظ تکنیک

کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک در مطب انجام می‌شود و تنها در یک جلسه انجام می‌پذیرد. در این روش، دندانپزشک مواد رزین را روی دندان قرار می‌دهد و پس از تراز کردن آنها با استفاده از اشعه لیزر، این مواد را سفت می‌کند. اما برای لمینت نیاز به قالب‌گیری و ساخت در لابراتوار وجود دارد. البته، برخی از انواع لمینت دندان نیز پیش‌ساخته هستند و در مطب متناسب با فرم دندان‌های بیمار تراشیده و پولیش می‌شوند.

تفاوت بین کامپوزیت و لمینیت دندان از لحاظ ترمیم پذیری

یک نکته مهم درباره تفاوت بین لمینت و کامپوزیت دندان این است که لمینت سرامیکی قابل بازگشت نیست. به عبارت دیگر، اگر به هر دلیلی از لمینت ناراضی باشید، نمی‌توانید آنها را به سادگی جایگزین کنید، مگر اینکه دندانپزشک آنها را حذف کند. این امر نسبت به کامپوزیت، که می‌توان آن را به راحتی جایگزین کرد، متفاوت است.

نتیجه گیری
در نهایت، با بررسی تفاوت‌های بین کامپوزیت و لمینت دندان، می‌توان نتیجه گرفت که هر یک از این روش‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود هستند. در انتخاب بین این دو، عواملی نظیر نیازمندی‌های زیبایی شخصی، مدت مورد نظر برای درمان، هزینه و مراقبت‌های بعد از درمان باید مد نظر قرار گیرد. به طور خلاصه، هر یک از این روش‌ها امکانات و محدودیت‌های خاص خود را دارند و انتخاب بهینه باید با مشورت با دندانپزشک و توجه به نیازهای خاص فرد صورت گیرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

شماره تماس

22046628

تمام حقوق متعلق به سرووبیوتیس می باشد. ۱۴۰۲

DESIGNED BY PUZZLE

bt_bb_section_top_section_coverage_image